Goed reageren vermindert agressie bij Vitree
Veel mensen in de zorg hebben te maken met agressie. Hoe ga je daar het beste mee om? Medewerkers van zorgorganisatie Vitree kregen een cursus. Met effect: ze vinden situaties minder bedreigend. En ze kunnen escalatie vaker voorkomen.
Zorgmedewerkers kunnen het leren om signalen van agressie vroegtijdig te herkennen. En zij kunnen leren op zo’n manier in te grijpen dat een situatie niet escaleert. De medewerkers van Vitree merken dat ze daardoor minder vaak te maken hebben met agressie.
Minder bedreigend
Een belangrijke les: leer anders te reageren op agressie. Medewerkers grijpen vaker in vóórdat de situatie escaleert. Hoe? Zij kijken hoe je de cliënt of een familielid kunt helpen. Zo zijn zij er minder op gericht om de agressie te stoppen. En daardoor ervaren ze de situatie anders. En dat helpt om een voorval minder bedreigend te maken.
Agressie gedaald
Dankzij de scholing komt bij Vitree fysieke agressie minder vaak voor. Ook stellen medewerkers minder vaak vragen over hoe ze moeten omgaan met ‘die lastige cliënt’. In plaats daarvan vragen ze hoe ze die cliënt kunt helpen.
Inzicht en handvatten
De methodiek die zorgorganisatie Vitree gebruikt is afgestemd op de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Een training in de methodiek kost tussen de € 5.000 en € 10.000.