Nieuws

Agressie? Draag beleid uit aan medewerkers

Je zorgorganisatie moet het agressiebeleid op orde hebben. En uitdragen. Veel medewerkers kennen het beleid onvoldoende. Ze vergoelijken agressie vaak. Voor terugdringen van agressie zijn de zorgorganisatie en medewerkers samen verantwoordelijk.

Stop agressie

In ons onderzoek ‘Vitaliteit in de zorg’ vroegen we zorgmedewerkers naar agressie in het afgelopen half jaar in hun werk. Maar liefst 61% had ermee te maken. Hoe breng je dit aantal omlaag?

Zero tolerance

‘Het allerbelangrijkste is dat in de hele organisatie een zerotolerancebeleid geldt voor agressie’, zegt Nicole Daudey-van der Aa. Zij is veiligheidstrainer en ambulant begeleidster bij RIBW Nijmegen & Rivierenland. ‘Ik merk dat medewerkers vaak nog vergoelijkend over agressie praten. “Het hoort bij het ziektebeeld”, is de reactie bijvoorbeeld. Natuurlijk is dat deels zo, maar dat betekent nog niet dat agressie in orde is. Hoe gefrustreerd iemand ook is, geweld is nooit een oplossing!’

Gedeelde verantwoordelijkheid

Daarnaast heeft niet elke zorgorganisatie het beleid op orde. Nicole: ‘Het is de taak van de organisatie om een anti-agressiebeleid te voeren. Daar mag je het management op aanspreken. Blijf het aankaarten.’

Agressie is slecht voor zorgorganisatie

Agressie, geweld en bedreiging hebben grote impact op zorgmedewerkers. Ook dit blijkt uit ons onderzoek. Hun betrokkenheid en tevredenheid dalen. Hun vitaliteit neemt af. Voor de zorgorganisatie is dat ongunstig: je levert minder goede zorg.

Bespreekbaar maken

Hoe kun je agressie terugdringen? Het begint met medewerkers erover te laten praten. Het gaat om hun ervaringen maar ook om mogelijke angst en dreiging van geweld. Zet agressie in je zorgorganisatie op de agenda.

 

Aan de slag met InDialoog

InDialoog van IZZ is een bewezen effectieve methode voor het voeren van een veilige dialoog en het creëren van een gezond en veilig organisatieklimaat.