Zo herkent u stress bij medewerkers
Ruim de helft van de zorgmedewerkers kampt met meer stress dan voor corona. Een kwart van de zorgprofessionals overweegt zelfs een andere baan als de stressklachten niet verminderen. Als een medewerker te lang teveel stress ervaart kan dit serieuze gevolgen hebben voor zijn of haar functioneren en gezondheid. Tijd dus om als werkgever de signalen te herkennen en actie te ondernemen.
Herken de signalen
- Uw medewerker voelt zich moe, heeft een lagere productiviteit en komt mat over.
- Uw medewerker heeft moeite zich te concentreren, prioriteiten te stellen, is vergeetachtig en maakt werk niet af.
- Uw medewerker wordt steeds cynischer en heeft veel moeite met veranderingen.
- Uw medewerker is vaker ontevreden, heeft last van stemmingswisselingen en is sneller geïrriteerd dan anders.
- Uw medewerker heeft steeds meer lichamelijke klachten, een eventueel doktersbezoek draagt niet structureel bij tot herstel en beter functioneren.
- Uw medewerker meldt zich vaker ziek.
Bron: ArboNed
Kom in actie
Heeft u het idee dat een medewerker uit balans is of last heeft van ongezonde werkstress? Ga dan het gesprek met hem of haar aan. Bekijk de tips voor een goed gesprek over werkstress.
Aan de slag met stress en werkdruk binnen uw organisatie
Stress kan werk- of privé gerelateerd zijn of een combinatie. Herkent u bij meerdere medewerkers signalen van stress en overbelasting? Dan is het belangrijk om naar de oorzaak en oplossingen op het werk te kijken. Om te voorkomen dat meerdere mensen uitvallen. Ga in gesprek met medewerkers en teams; zo krijgt u veel waardevolle informatie over de oorzaak.
Wilt u stress en werkdruk bespreekbaar maken binnen uw organisatie?
Dit kan met de aanpak InDialoog van IZZ. Een bewezen effectieve methode voor het voeren van een oplossingsgerichte dialoog. Met InDialoog gaan alle lagen van de organisatie met elkaar in gesprek en implementeren oplossingen om gezond en veilig te werken, bv op het gebied van werkdruk en verzuim.