Artikel

Een cliënt verliezen, hoe ga je daar mee om?

Veel van je collega’s en mogelijk ook jij hebben afgelopen periode patiënten of cliënten verloren. Waarschijnlijk meer dan normaal. Mensen met wie je soms al jaren een goede band had. In zijn vlog neemt verpleegkundige ouderenzorg Rob Heebink je mee in wat hij ervaren heeft. Wat kwam hij tegen? Hoe kan je met dit verlies omgaan? Wat betekenden zijn collega's voor hem? 

Steun bij ingrijpende gebeurtenissen

Rob geeft in zijn vlog tips voor het omgaan met verlies van een client. Kijk hier voor meer tips en hulp bij het rouwen tijdens Corona. Zoals je in de vlog ziet is daarbij de steun van collega's heel belangrijk. Aandacht voor hoe het met elkaar gaat én daarover praten. Hier ligt ook een belangrijke rol voor leidinggevenden en de werkgever.

IZZ Zorgverzekering 2022

Werk je in de zorg? Dan is de IZZ Zorgeverzekering er speciaal voor jou (en je gezin). De voordelen: 

  • Speciaal Zorg voor de Zorg-pakket met €30 extra korting per jaar
  • Eigen Risico Compensatie bij COVID-19
  • Scherpe premie én 5% collectiviteitskorting
  • Ruime vergoedingen voor fysio en psychologische ondersteuning
  • Gratis trainingen, tools en kortingsacties om je gezondheid te versterken

Hulp vanuit de werkgever

Wanneer de werkgever mogelijkheden biedt voor hulp rondom ingrijpende gebeurtenissen, waarderen medewerkers hun algemene gezondheid en werkvermogen beter, zijn zij minder (lichamelijk en emotioneel) uitgeput, hebben ze minder slaapklachten en zijn ze meer bevlogen dan wanneer er geen hulp wordt aangeboden vanuit de organisatie. Dit blijkt uit de Monitor Gezond werken in de zorg 2021. Het vaakst wordt individuele psychologische hulp aangeboden (33%) en is er een bedrijfsopvangteam (BOT) aanwezig (23%).

Bekijk hier hoe ze bij het OLVG hulp bieden bij ingrijpende gebeurtenissen met behulp van peer support.

Leidinggegevende in de Zorg? Stimuleer de teamdialoog

Leidinggevenden hebben een grote invloed op de gezondheid van medewerkers. Ze kunnen de teams stimuleren en de ruimte geven om het met elkaar te hebben over ingrijpende gebeurtenissen en andere zaken waar zorgmedewerkers last van hebben in hun werk. Zet het iedere keer op de agenda: hoe gaat het met de medewerkers? En de ene keer gaat het dan over rouw of terminale fase, de andere keer kan het gaan over werkdruk. 

 

Op de hoogte blijven van Rob en zijn werk in de zorg? Volg zijn vlogs dan op Instagram of Facebook