Navigatie overslaan

Opinie: ‘Toon zorgmedewerkers eerlijk de correcte polis’

  • Publicaties
  • 14 nov 2025
Op een bureau staat een koffiebeker met de tekst 'Hoe IZZ’t', met een sinaasappel en een toetsenbord op de achtergrond.

Eerlijk vergelijken begint bij erkenning van zorgmedewerkers
Honderdduizenden zorgmedewerkers betalen jaarlijks te veel voor hun zorgverzekering. Niet omdat ze zich slecht oriënteren, maar omdat de grote vergelijkingssites het voordelige aanbod dat speciaal voor hun beroepsgroep is ontwikkeld, niet tonen. Jaarlijks vergelijken miljoenen Nederlanders hun zorgverzekering via dit soort platforms. Van de 1.2 miljoen zorgmedewerkers in Nederland vertrouwt een groot deel op deze sites, in de veronderstelling dat ze daar het beste aanbod vinden. In werkelijkheid lopen ze soms honderden euro’s mis. Zo ontstaat een oneerlijk speelveld dat vraagt om verandering.

Het verborgen aanbod

Zorgmedewerkers lopen door de hoge fysieke en mentale belasting in hun werk meer gezondheidsrisico’s dan gemiddeld en hebben daardoor vaker zelf zorg nodig. Om op die specifieke behoeften in te spelen, ontwikkelen verzekeraars speciale polissen voor zorgmedewerkers met extra’s zoals fysiotherapie, mentale ondersteuning en een lagere premie. Het probleem? Ze zijn nauwelijks te vinden op de grote vergelijkingssites die de markt domineren.

Stel, je werkt in de zorg en vergelijkt zorgverzekeringen via één van de grote platforms. Dan krijg je alleen het standaardaanbod te zien. Het maatwerk dat juist goed aansluit op jouw situatie blijft buiten beeld. Hetzelfde geldt voor collectiviteitsafspraken die via werkgevers lopen, ook die zijn onvindbaar. Je maakt dus een keuze op basis van onvolledige informatie. Daardoor lopen zorgmedewerkers jaarlijks tientallen tot honderden euro’s mis: ze betalen voor zorg die in hun specifieke polis juist gratis of tegen een lagere premie beschikbaar is.

De reden dat vergelijkers geen doelgroepen onderscheiden, is praktisch: als collectieve en individuele polissen naast elkaar worden getoond, ontstaat al snel onduidelijkheid over de verschillen in prijs en voorwaarden. Het verdienmodel van vergelijkers draait bovendien op provisies van verzekeraars; een vergoeding die ze ontvangen voor elke afgesloten polis via hun platform. En juist die verzekeraars willen voorkomen dat hun verschillende polissen op dezelfde vergelijkingssite met elkaar concurreren.

Eerste vergelijker doorbreekt impasse

Zowel vergelijkers als verzekeraars hebben belang bij de huidige situatie, maar die gaat ten koste van een cruciale beroepsgroep: de zorgmedewerkers. Zij zijn van onschatbare waarde voor het functioneren van onze samenleving. Dat moet worden erkend. Daarom is Stichting IZZ, belangenbehartiger van zorgmedewerkers, het gesprek aangegaan met de vergelijkers.

Na een verkenning door IZZ, is er nu een belangrijke stap gezet. RISK, de vergelijker achter overstappen.nl, is als eerste bereid om in het oriëntatieproces een eenvoudige maar essentiële vraag op te nemen: 'Werkt u in de zorg?' . Wie deze vraag met ja beantwoordt, krijgt automatisch het specifieke aanbod voor zorgmedewerkers te zien.

De impact van deze toevoeging is groot. Voor het eerst wordt maatwerk zichtbaar op een vergelijkingsplatform, en erkent een vergelijker dat niet iedereen hetzelfde aanbod nodig heeft. Dit laat zien dat het wél mogelijk is om specifieke doelgroepen beter te bedienen.  Zorgmedewerkers verdienen transparantie, een eerlijke vergelijking en toegang tot het aanbod dat speciaal voor hen is ontwikkeld. De eerste stap hiertoe is gezet; komende periode wordt duidelijk welke deuren dit opent. Daarna is het aan de rest van de sector om te volgen – want betere informatie leidt tot betere keuzes.