Nudging: gezond gedrag op de werkvloer

Werken in de zorg vraagt veel van zorgprofessionals! Gezond werken in de zorg is niet voor niets uitermate belangrijk. De gezondheidsrisico’s door psychosociale en fysieke uitdagingen zijn groot. Enkele resultaten van wat je kunt verwachten van ons nudging-programma: inzicht in belemmeringen, begrip van de impact van nudges op gedrag en inzetbaarheid en procesinzicht.

 

 

Wat is een nudge?

Nudging betekent letterlijk: een zetje geven. Als je een nudge inzet, verander je iets in de keuzeomgeving van de zorgmedewerker, waardoor het gewenste gedrag makkelijker wordt. Maar keuzeopties worden niet weggenomen: iedereen behoudt de keuzevrijheid. Nudges zijn handig in een context waar zorgmedewerkers weinig tijd hebben om over een keuze na te denken.
 

Uitdagingen in de praktijk

  • Intensieve interventies die vaak te belastend zijn voor zorgprofessionals.
  • Traditionele maatregelen als verbieden, belonen en overtuigen zijn niet altijd effectief.
  • Focus op individuen: te weinig aandacht voor aanpassing van de werkomgeving.
  • Onvoldoende omgevingseffect: Gebrek aan subtiele veranderingen die gezond gedrag bevorderen.

Drie stappen

In drie stappen naar nudges voor gezond gedrag rondom duurzame inzetbaarheid.

01.

In kaart brengen

Samen met zorgmedewerkers in kaart brengen van de belangrijkste uitdagingen rondom duurzame inzetbaarheid, door het huidige en gewenste gedrag op verschillende thema’s te analyseren.

02.

Ontwerpen en toepassen

De nudges ontwerpen en toepassen in de teams of op de afdelingen.

03.

Onderzoeken

De effecten van de nudges onderzoeken en bepalen hoe we deze duurzaam kunnen inzetten.

foto Marloes Piek en collega hebben pauze

Materialen Nudging