Duidelijk signaal
Het behoud van zorgprofessionals is een bekende uitdaging in de zorg. Ook bij Orpea Nederland. “We waren al een tijdje op zoek naar manieren om onze medewerkers beter aan ons te binden,” vertelt Marga. “We dachten dat we veel deden om een aantrekkelijke werkgever te zijn, maar uiteindelijk bepalen de professionals zelf of ze zich gehoord en gewaardeerd voelen.”
Uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken kwam een duidelijk signaal: zorgprofessionals voelden zich niet altijd betrokken bij besluitvorming. Marga: “We zijn snel gegroeid, en in een dynamische zorgmarkt moet je soms snel schakelen. Maar dat mag nooit ten koste gaan van de verbinding met medewerkers. Die signalen namen we serieus.”
Tijd voor échte gesprekken
Een collega tipte de aanpak InDialoog, waarbij medewerkers, leidinggevenden en bestuurders in drie rondes gestructureerd het gesprek aangaan. De gekozen thema’s komen vanuit de teams zelf en sluiten aan bij wat zij belangrijk vinden op de werkvloer – van werkdruk en leiderschap tot veiligheid en werkplezier.
Marga is enthousiast: “De sfeer tijdens de gesprekken is open en ontspannen, en tegelijk heel inhoudelijk. Dat maakt ze waardevol. Het gaat niet om eenrichtingsverkeer, maar om écht luisteren en samen zoeken naar oplossingen.”
Veiligheid als verrassend gespreksthema
Tijdens haar eerste gesprek schoof Marga aan bij een team van een van de woonlocaties. Van tevoren wist ze niet welk onderwerp ter tafel zou komen. Dat bleek ‘veiligheid’ te zijn. Verrassend, maar relevant. “Je verwacht misschien eerder onderwerpen als salaris of roosters, maar veiligheid is minstens zo belangrijk in het werk van zorgprofessionals. Het ging bijvoorbeeld over bewoners met dementie die in de nacht kunnen gaan dwalen. Wat als ze de straat op lopen, of erger nog: een spoorlijn oversteken?”
Het gesprek was voor Marga een eyeopener. “Ik stelde vragen over wat precies bijdroeg aan dat onveilige gevoel. Tegelijk gaf ik toelichting op ons beleid. Er ontstond echt een open dialoog. Ik realiseerde me: ik vul als bestuurder soms in wat er speelt op de werkvloer, maar het echte verhaal hoor je pas in zo’n gesprek.”
Praktische oplossingen van de werkvloer
Wat haar opviel, was de praktische insteek van de oplossingen. “Als management denken we soms te groot. Maar de beste ideeën komen vaak van de werkvloer.”
Zo stelde het team voor om een groepsapp te maken voor nachtdiensten, zodat collega’s van verschillende locaties elkaar kunnen bereiken als ze behoefte hebben aan contact. Ook wordt er een extra hek geplaatst rond de locatie – toegankelijk voor bewoners, maar wel een extra drempel. “We blijven een open instelling,” zegt Marga, “maar dit geeft collega’s een veiliger gevoel tijdens de nachtdiensten.”
De oplossingen worden nu breder bekeken voor andere locaties. “We hebben het thema veiligheid opgenomen in ons jaarplan voor 2024 en middelen vrijgemaakt om ermee aan de slag te gaan. De veiligheid van onze medewerkers én bewoners staat voorop.”
Samenwerking met IZZ
Ook over de samenwerking met IZZ is Marga positief. “De begeleiding vooraf was duidelijk, en onze teamcoaches kregen tijdens voorbereidende sessies goede tips om gesprekken in goede banen te leiden. Het mooie aan InDialoog is dat het gestructureerd en laagdrempelig is. Door te focussen op één thema per ronde voorkom je dat gesprekken alle kanten op gaan. Daardoor krijg je echt verdieping.”
Eén team
Wat haar misschien wel het meest raakte, was de reactie van het team na afloop. “Ze gaven aan dat ze het fijn vonden dat we direct werk maakten van hun input. Dat zorgde ook bij de locatiemanager voor rust. Die zit vaak tussen het team en het management in. Nu zaten we echt samen aan tafel. Als één team.”
Van tevoren hadden sommigen wat afstand verwacht. Een gesprek met de directeur roept toch bepaalde beelden op. “Maar ik heb zelf jarenlang in de zorg gewerkt. Ik hoop dat ik heb laten zien dat ik benaderbaar ben en dat ik oprecht wil luisteren.”
Doorpakken
Marga en haar collega-directeur Roger Ariesen willen de gesprekken graag een structureel vervolg geven. “We kunnen natuurlijk niet maandelijks bij ieder teamoverleg zijn. We hebben veel locaties. Maar één of twee keer per jaar is haalbaar. En als er iets speelt, maken we ruimte. Ook als het druk is. Want medezeggenschap is geen bijzaak; het is de basis van een gezonde organisatiecultuur.”
Ze besluit: “We wisten al dat tevreden medewerkers cruciaal zijn voor goede zorg. Maar InDialoog heeft ons dat opnieuw, en op een heel directe manier, laten voelen. Zonder onze professionals zijn we nergens.”
-
Meer weten over InDialoog en wat deze aanpak kan betekenen voor jouw zorgorganisatie?
InDialoog is een bewezen effectieve manier om een veilig en gezond organisatieklimaat te creëren. Alle lagen van de organisatie – medewerkers, leidinggevenden én bestuur – gaan in drie rondes met elkaar in gesprek. Samen zoeken ze naar oplossingen om gezonder te werken. Ook wat voor jouw organisatie?