Orpea Nederland is een landelijke zorgorganisatie met diverse labels: van woonzorg en thuiszorg tot ggz. De omvang en verscheidenheid zorgen voor dynamiek maar ook voor uitdagingen in onderlinge communicatie. Met de groepsgesprekken van InDialoog, ontwikkeld door IZZ, werkt Orpea aan meer verbinding, betrokkenheid en eigenaarschap. HR-adviseur Eva Vendrig (29) en kwaliteitsadviseur Louise Colla-van der Werff (28) delen hun ervaringen.
Ruimte maken voor het gesprek
Het is ogenschijnlijk rustig op het hoofdkantoor van Orpea in Woerden, als we rond half drie binnenkomen. Maar schijn bedriegt: in meerdere vergaderruimtes zitten kleine groepjes medewerkers geconcentreerd in overleg. Wanneer we op zoek gaan naar een plek voor het interview, biedt een collega direct zijn ruimte aan. “Willen jullie hier zitten? Dan verplaats ik mijn overleg wel.” Het blijkt niet nodig, maar het tekent de sfeer: hier wordt met elkaar meegedacht.
Toch blijft communicatie een aandachtspunt, vertelt Eva: “We zijn actief door heel Nederland, van Heerenveen tot Heerlen. Door die spreiding en de verscheidenheid aan zorgvormen voelen zorgprofessionals zich niet altijd verbonden met het servicebureau. Uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek in 2021 kwam naar voren dat medewerkers soms het gevoel hadden vooral ‘uitvoerders’ te zijn van besluiten die elders werden genomen.”
Verbinding vergroten
Ook binnen het servicebureau zelf kan de verbinding beter, ervaart Louise. “De afdelingen kunnen veel zelfstandig, maar daardoor missen we soms de samenhang. En dat speelt nog sterker sinds er deels vanuit huis wordt gewerkt.” De vraag werd steeds urgenter: hoe brengen we collega’s dichter bij elkaar? En hoe geven we zorgprofessionals meer invloed op wat er speelt?
Via IZZ kwam Orpea uit bij de aanpak InDialoog, waarbij teams zelf in gesprek gaan over wat zij belangrijk vinden voor hun werkplezier en gezondheid. In januari startten zeven teams, elk met maximaal vijftien deelnemers. Eén van die teams is het team Servicebureau, waarin Louise samen met haar manager en collega’s van HR en Finance zit. Hun gekozen thema’s: verbinding, omgaan met werkdruk en transparantie.
-
Zo werkt InDialoog
InDialoog is een aanpak waarbij medewerkers, leidinggevenden én bestuurders samen het gesprek aangaan. In drie gespreksrondes verkennen ze thema’s die zij zelf belangrijk vinden, zoals werkdruk, fysieke belasting of leiderschap. De focus ligt op het vinden van praktische oplossingen die echt bij het team passen.
Louise begeleidt haar team als teamcoach: “Vandaag hadden we toevallig de tweede ronde. Het was spannend om die rol op me te nemen, want ik had nog nooit zo’n gesprek geleid. Tijdens de voorbereiding kreeg ik heldere handvatten. Ik leerde bijvoorbeeld om niet zelf de inhoud te sturen, ook al is dat soms lastig. De oplossingen moeten vanuit het team komen, en dat werkt. In deze tweede ronde namen de teamleden al veel meer initiatief dan de eerste keer.”
Van denken naar doen
De thema’s verschillen per team, maar de resultaten zijn overal tastbaar. Eva vertelt: “Op één locatie werd een raam afgeplakt zodat medewerkers zich veiliger voelen tijdens de nachtdienst. Een ander team organiseerde een informele lunch met alle afdelingen van het hoofdkantoor. Zulke ideeën komen rechtstreeks van de werkvloer, en zijn meteen uitvoerbaar.”
“Als organisatie faciliteren we dat er ook echt iets met die ideeën gebeurt,” benadrukt ze. “De professionals weten zelf het beste wat nodig is op hun werkplek. Door ruimte te geven voor eigen regie, wordt de organisatie veerkrachtiger én sterker.”
Meer begrip en betrokkenheid
Ook de gesprekken met bestuurders maken indruk. “Er ontstond wederzijds begrip,” vertelt Eva. “De bestuurders vonden het waardevol om direct in contact te staan met teams en hun keuzes toe te lichten. En voor medewerkers was het belangrijk dat ze zich gehoord en serieus genomen voelden.”
Dat positieve effect wil Orpea vasthouden, zegt ze. “We zijn nog midden in het traject, maar het besef groeit: we doen dit samen. Goede communicatie moet niet afhankelijk zijn van een project, maar onderdeel worden van het dagelijks werk.”
Meer energie en eigenaarschap
Het enthousiasme groeit met elke ronde, merkt Louise. “Je ziet mensen echt opbloeien. Ze komen uit de gesprekken met een frisse blik en nieuwe energie.” Eva knikt: “Collega’s willen deze manier van samenwerken en overleggen vasthouden. Omdat de regie bij het team ligt, voelen mensen zich medeverantwoordelijk. Niet alleen voor het probleem maar ook voor de oplossing.”
-
‘Het is de tijdsinvestering dubbel en dwars waard’
Woonzorgdirecteur Marga Vrijmoeth: ‘Ik vond het heel waardevol om met de teams in gesprek te gaan. InDialoog is een mooie methode om dat gestructureerd te doen. Ik weet nu beter wat er speelt op de locaties. De zorgprofessionals gaven na het eerste gesprek aan dat ze het fijn vonden dat wat we hebben besproken, meteen werd opgepakt. Er kwam echt een soort rust over ze. Naar aanleiding van InDialoog hebben mijn collega-directeur en ik besloten vaker fysiek aanwezig te zijn bij teamoverleggen. We hebben te veel locaties om iedere maand bij elk teamoverleg aan te sluiten, maar één of twee keer per jaar is zeker haalbaar. En op momenten dat het nodig is, natuurlijk. Dat is de tijdsinvestering dubbel en dwars waard