‘Gouden tip: Koop complimentenkaarten en deel ze uit.’
— Carla Cobussen-School (48), Polikliniekassistente, Amalia kinderziekenhuis Radboudumc
Wij zijn met zo’n dertig doktersassistenten het visitekaartje van de kinderpoli. Een warme ontvangst voor kind en ouder begint bij een prettig werkklimaat. Toen het verloop hoog en de werkdruk stevig was, merkte ik dat de sfeer verslechterde. Samen met twee collega’s startte ik een teambuildingsgroep. We begonnen met een enquête om te horen hoe collega’s de sfeer ervoeren.
Tegelijkertijd ontdekte ik online complimentenkaarten. Die ben ik persoonlijk gaan uitdelen, met de boodschap: ‘Vandaag is het complimentendag, en dit kaartje is voor jou.’ Elk compliment sloot aan op iets wat ik echt waardeerde. Ook ik kreeg er één terug.
Daarna volgde de ‘complimentenbeker’: wie die stilletjes in bezit heeft, deelt die week bewust complimenten uit. Dit bracht energie en betrokkenheid in het team. Er ontstond ruimte voor open communicatie en het delen van ideeën. Het mooiste is: collega’s nemen nu zelf initiatieven voor teambuilding. De sfeer is zichtbaar positiever en veerkrachtiger.
‘Gouden tip: Stel eerst vragen als je nieuw bent, en stel je oordeel uit.’
— Eefje van Keeken (42) Verpleegkundige ouderenzorg met focus op dementie in Noordoost-Twente
Toen ik in een zelfsturend team een nieuwe locatie hielp opzetten, liep alles op rolletjes tot er een nieuwe collega kwam die overal tegenin ging. Dat bracht onrust. Voor mij was het een wake-up call: samenwerken is een vak op zich, en daar wordt tijdens de opleiding weinig aandacht aan besteed.
Ik ben me gaan verdiepen in groepsdynamiek. Eén inzicht bleef hangen: maak duidelijke afspraken. Niet ‘Laat de keuken netjes achter’, maar wat dat concreet betekent. Ook probeer ik in overleggen ruimte te maken voor het persoonlijke. Laat iedereen bijvoorbeeld iets vertellen aan de hand van zijn sleutelbos. Dat kost weinig tijd, maar het bevordert begrip en verbinding.
In mijn huidige werk als trainer gebruik ik een teamscan om inzicht te krijgen in hoe mensen samenwerken. Een vraag als ‘Durf je collega’s feedback te geven?’ zegt veel over het onderlinge vertrouwen. Want uiteindelijk geldt: de kwaliteit van zorg is zo sterk als het team erachter.
‘Gouden tip: Een grapje op z’n tijd maakt het team hechter.’
— Annelien Stroeckx (33), Verpleegkundige bij woonzorgcentrum Sint-Jozef Wiekevorst
Ik werk met 25 ouderen op een woongroep. De sfeer is meestal goed, en als die even minder is, probeer ik er met een kwinkslag nieuw leven in te blazen.
Laatst ging er een roddel rond over een collega. Zogenaamd een affaire met iemand van een andere afdeling. In plaats van te oordelen, besloten we het luchtig aan te pakken: we schreven anoniem een lief kaartje met ‘Ik vind jou bijzonder’ en stopten het in haar postvak. Zij deed hetzelfde voor een ander. Zo ontstond er een positieve kettingreactie.
Ook doen we dagelijks iets kleins om de dag vrolijk te maken: vrolijke sokken dragen, een pop aan tafel zetten na de dienst, of iemand spontaan verrassen met koffie en een koekje na hard werken. Teamgevoel zit vaak in kleine gebaren. Je hoeft niet te wachten tot de jaarlijkse teambuildingsdag om waardering te laten zien.