Artikel

5 tips om bij een hoge werkdruk positief te blijven

Heb jij weleens last van stress op het werk? Positieve gedachten kunnen wonderen doen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, positief denken? Dat kun je jezelf aanleren! Wij geven je vast vijf tips.

Afbeelding zorgmedewerker

Natuurlijk neemt positief denken niet alle werkdruk weg. Wel kan het je helpen om beter met stress om te gaan. Als je positief denkt, voel je je vaak ook vrolijker, zie je sneller oplossingen en beïnvloed je zelfs je collega’s met je optimistische houding.

Maar het klinkt eenvoudiger dan het is, positief denken. In de praktijk is het (voor veel mensen) juist best lastig. Zeker als de werkdruk hoog is. Hoe kun je de negatieve gedachten ombuigen naar positieve gedachten? We geven vijf laagdrempelige tips waarmee jij zelf aan de slag kunt.

1. Richt je op wat wel goed gaat

Eén keer prikken, twee keer prikken en nog steeds zit je naast het vat van je cliënt. Het overkomt iedere zorgmedewerker wel eens. Het is logisch dat je daar even bij stilstaat. De situatie is niet alleen vervelend voor jou (vooral omdat je het al honderden keren in één keer goed hebt gedaan), maar ook voor de cliënt. Tenminste, dat gevoel overheerst bij jou.

Geef dat vervelende gevoel een positieve draai: ja, het ging even verkeerd. Maar de situatie leidde wel tot een gezellig praatje. Over het weer of over de kleinkinderen die tijdens het bezoekuur langskomen. Bovendien weet je inmiddels dat de goede zorgen van jou en je collega’s de cliënt goed doen. En daar draait het uiteindelijk om!

2. Probeer je negatieve gevoelens te relativeren

Heb je het idee dat collega’s vinden dat je tekortschiet? Bijvoorbeeld omdat je een dienst niet kon invullen? Of omdat ze vonden dat je wel erg lang met een patiënt bezig was? Ga eens na waarom je deze gedachten hebt. Heb je bewijs voor deze gevoelens of praat je ze jezelf aan? In de meeste gevallen is het tweede waar en kun je deze gevoelens relativeren.

Als dat niet lukt, is er vaak maar één oplossing: ga het gesprek aan. Vaak ontdek je al snel dat jouw ideeën niet altijd kloppen. Kloppen ze wel, dan heb je alvast een eerste stap gezet om de situatie te bespreken. Zodat jullie het daarna een plek kunnen geven. In dat geval is het een win-win situatie voor jullie allebei.

3. Sta stil bij de positieve gebeurtenissen en schrijf ze op

Je collega was blij met jouw aanbod om een cliënt over te nemen, zodat zij op tijd met pauze kon gaan. En de patiënt die langer moest blijven na een ingrijpende operatie? Die mocht vandaag met tranen van geluk naar huis. Toen je thuiskwam, waren de kinderen al van school gehaald en was er zelfs al gekookt. Kon jij even rustig bijkomen op de bank.

Houd dat positieve gevoel vast door aan het einde van de dag drie gebeurtenissen op te schrijven waarvan jij een glimlach op je gezicht kreeg. Uit Duits onderzoek van de Humboldt Universität onder zorgverleners blijkt namelijk dat je hierdoor positiever in het leven gaat staan. Door deze oefening hadden de zorgverleners minder last van vermoeidheid en emotionele uitputting.

Hulp is dichtbij

Klinisch psycholoog en psychotherapeut Liesbeth Renckens weet dat hulp bij stress makkelijk én dichtbij te vinden is. Zo vertelt ze in dit artikel welke rol vrienden, familie en collega’s hierin spelen.

4. Wees kritisch op je omgeving

Als de werkdruk hoog is, zijn de lontjes soms kort. En krijgt negativiteit meer ruimte. Dat kan ‘besmettelijk’ zijn en draagt niet bij aan de sfeer in het team. Zorg daarom dat je jezelf zoveel mogelijk omringt met positief ingestelde mensen.

Op je werk is dat lang niet altijd mogelijk. Zeker als het hele team op z’n tandvlees loopt. Omring je in dat geval thuis met zoveel mogelijk positiviteit. Ga op stap met je gezin, familie en vrienden. De kans is groot dat je de positieve energie die je meeneemt van thuis, weer uitstraalt op de werkvloer. Wat weer aanstekelijk werkt op je collega’s.

Maar besef ook dat je niet alles kunt veranderen. Maak in dat geval de negativiteit binnen het team inzichtelijk bij je teamleider of manager. En breng bijvoorbeeld onze methode InDialoog onder de aandacht.

5. Maak gebruik van micro-interventies

Je holt vaak van cliënt naar cliënt en aan het einde van de middag wacht nog de administratie. Dit kost allemaal veel energie. Wat ten koste kan gaan van je werkplezier.

Neem daarom even de tijd om letterlijk op adem te komen. Door tijdens je pauze of na iedere cliënt even een korte ademhalingsoefening te doen. Adem een paar keer dieper en langzamer uit dan dat je normaal zou doen.

Hierdoor maak je jezelf even los van je werk en kom je tot rust. Zo verdwijnen (eventuele) negatieve gedachten al snel naar de achtergrond. Een paar minuten zijn vaak al genoeg.

De kracht van positief denken

Wanneer je meer ruimte in je hoofd kunt maken voor positieve gedachten, merk je direct resultaat. Je krijgt meer energie en bent beter bestand tegen stress. Het draagt zelfs bij aan je fysieke herstel en je immuunsysteem, ontdekte onderzoeker Barbara Fredrickson van de Universiteit van North Carolina. Dat betekent natuurlijk niet dat alle zieke mensen niet positief genoeg zijn, benadrukt ze in haar onderzoek. Wel zo’n fijne gedachte voor je cliënten.

Bekijk het webinar ‘Eerste hulp bij stress’

Ben jij je niet altijd bewust van stress, terwijl je lichaam het wel aangeeft? De webinar ‘Eerste hulp bij stress’ leert je niet alleen de signalen herkennen, maar biedt ook een effectieve, simpele maar krachtige oefening om stress direct aan te pakken.

Na het kijken heb je meer grip op stress en kun je bewust werken aan veerkracht en stressbestendigheid. Zodat je onnodig energieverlies kunt stoppen.

Schrijf je in voor de IZZ nieuwsbrief

Maandelijks het laatste nieuws over gezond werken in jouw mailbox!

Nieuwsbrief opt-in