Zorgsucces

Extra aandacht voor starters bij Sint Jacob

De uitstroom onder jonge zorgmedewerkers is hoog. Dat was ook het geval bij Sint Jacob. Dus deed de ouderenzorgorganisatie mee aan het project ‘Behoud Jong Zorgtalent’ van IZZ. Hoe heeft het team de pilot ervaren? 

Foto bij zorgsucces

Met haar 32-urige werkweek is verpleegkundige Wendy Bijtjes (29) best een uitzondering in de zorg. Veel collega’s werken minder. En dan is Wendy ook nog moeder van twee jonge kinderen. ‘Ja, soms is het best druk’, zegt ze lachend. ‘Ook omdat ik regelmatig nacht- en avonddiensten heb. Dan is het lastig plannen.’

Toch is het vandaag gelukt om af te spreken in de JacobKliniek, een modern en groot gebouw aan een drukke weg in Haarlem. In het restaurant op de begane grond zijn een paar oudere revalidanten gezellig met elkaar in gesprek. Andere cliënten lopen voorzichtig met een rollator over de gang. In de JacobKliniek wonen ouderen die revalideren, na bijvoorbeeld een operatie, oncologische behandeling of hersenbloeding. In tegenstelling tot de andere locaties van Sint Jacob verblijven mensen hier een korte periode.

Graag meedenken

Over een halfuur begint de avonddienst van Wendy, ze is vandaag wat eerder gekomen. Ook voor de gespreksrondes van Behoud Jong Zorgtalent moest ze soms buiten haar werktijden bij Sint Jacob zijn. De gesprekken waren precies op haar vaste vrije dag gepland. ‘Gelukkig kon ik een oppas regelen’, glimlacht ze. Ze wilde namelijk graag meedoen aan het project. ‘Toen ik de mail las, voelde ik me meteen aangesproken’, blikt de verpleegkundige terug. ‘Ik heb best wat leeftijdsgenoten zien komen en gaan. Vanwege de zorgzwaarte, of omdat ze toch in het ziekenhuis gingen werken. Ik wilde graag meedenken over hoe we starters kunnen behouden.’
 

Het goede gesprek

Met de aanpak Behoud Jong Zorgtalent helpt IZZ zorgorganisaties en hun jonge medewerkers het goede gesprek te voeren over werkdruk en werkplezier. Het doel: jong zorgtalent behouden. De aanpak bestaat uit drie onderdelen, die binnen elke organisatie drie keer worden doorlopen: een buddy-gesprek, een jongerendialoog en een dialoog met de bestuurder. IZZ heeft deze aanpak getoetst bij drie organisaties. Sint Jacob was daar een van.

Hoge uitstroom

Sint Jacob is lang niet de enige zorginstelling met een hoog verloop onder jong personeel.  Van alle nieuwe medewerkers in de zorg stromen vooral jonge medewerkers (onder de 35 jaar) na één (37%) of twee jaar (57%) weer uit. Bij 35-plussers is dit 28% na één jaar en 45% na twee jaar. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Onderzoekscoalitie voor de zorg, een samenwerking tussen IZZ en verschillende partners.

Van augustus 2021 tot april 2022 deed Sint Jacob mee aan het project Behoud Jong Zorgtalent. Het traject zou eigenlijk een half jaar duren, maar lag vanwege corona een paar keer stil.

Jongerendialogen

Coördinerend verzorgende IG Irma Bouman was als buddy bij het project betrokken. Het viel haar op dat sommige issues snel op te lossen waren. ‘Je denkt dat alles wel duidelijk is voor jonge medewerkers, maar dat is het niet altijd. Denk aan digitale systemen. Die zijn voor ons vanzelfsprekend, maar wij werken hier al jaren.’ Een inwerkcoach kan daarbij helpen, was de conclusie.

Een uitdaging bij de jongerendialogen was om het gesprek niet te laten verzanden in geklaag, zegt zorgcoördinator Jolanda Leferink met een bedenkelijke blik. Zij was samen met Martijn Venus van IZZ gespreksleider bij de jongerendialogen. ‘Natuurlijk mocht iedereen benoemen wat niet goed ging. Maar daar moet je niet in blijven hangen. Die neiging hadden sommige jongeren wel. Terwijl het erom gaat: hoe komen we weer verder?’

Feit:

Van alle nieuwe medewerkers in de zorg stromen vooral jonge medewerkers (onder de 35 jaar) na één (37%) of twee jaar (57%) weer uit.

Bron: IZZ Monitor Gezond werken in de zorg

Steun van buddy’s

Uit de evaluatie van de aanpak bleek dat de jongeren veel herkenning en erkenning bij elkaar vonden. Daarnaast ervaarden ze steun van hun buddy’s. Dat gold ook voor Wendy. Wat ze zoal met haar buddy besprak? ‘Mijn rooster. Dat blijft een uitdaging met een jong gezin. De roostermaker houdt rekening met mijn wensen, maar dat lukt niet altijd. Er zijn natuurlijk ook andere zorgmedewerkers met verplichtingen.’

Haar buddy benoemde de verschillende stappen die Wendy kon zetten als ze in de knel komt met haar rooster. Eerst een mail sturen naar de roostermaker. Als dat niet werkt, langsgaan. En anders de situatie met haar teamleider of manager bespreken. ‘Dat gaf rust en overzicht. En een extra duwtje in de rug.’ Sindsdien merkt ze dat haar rooster beter geregeld is. ‘Het is superfijn om te merken dat er iets met mijn opmerkingen is gedaan. Ik voel me serieus genomen.’

'Het is heel normaal dat je nog niet alles weet als je alleen maar stage-ervaring hebt'

Ook op het gesprek met bestuurder Eduard van Bockel kijkt ze positief terug. Dat geldt voor meer jongeren, weten Irma en Jolanda. ‘De jongeren vonden het bijzonder dat Eduard tijd vrijmaakte om met ze te praten’, vertelt Irma enthousiast. ‘En dat hij tijdens het tweede en derde gesprek terugkwam op dingen die ze eerder hadden verteld.’ Jolanda beaamt dat: ‘Ze voelden zich gehoord en gezien. Dat doet veel voor hun werkplezier.’

Geef je grenzen aan

Voor andere jonge zorgmedewerkers heeft Wendy nog een tip. ‘Geef je grenzen op tijd aan. Er wordt veel van je verwacht als starter in de zorg. Je hebt toch een opleiding gevolgd? Maar het is heel normaal dat je nog niet alles weet als je alleen maar stage-ervaring hebt. Zeg dat gewoon eerlijk. En probeer nee te zeggen als het te veel wordt.’ Ze kijkt op haar horloge. ‘Oeps, ik moet er vandoor.’ Het werk roept, de cliënten hebben haar nodig.
 

Lees ook het verhaal van starter Giovanni: 'Humor helpt me een drukke dag door'

Schrijf je in voor de IZZ nieuwsbrief

Maandelijks het laatste nieuws over gezond werken in jouw mailbox!