In de zorg zijn we vaak zo gefocust op de patiënt of cliënt, dat we de waarde van onderlinge erkenning en feedback uit het oog verliezen. Terwijl juist dát bijdraagt aan een gezonde werksfeer, vertrouwen in het team en duurzame inzetbaarheid.
Hieronder vijf praktische tips om een oprecht compliment te geven, én hoe je op een constructieve manier feedback geeft die leidt tot groei.
Waarom geven we zo weinig complimenten?
Complimenten maken ons gelukkiger. Zowel degene die het ontvangt, als degene die het geeft. Toch doen we het vaak niet. Waarom?
‘Mensen voelen zich vaak niet veilig genoeg,’ vertelt Peter Krom, coach en adviseur bij IZZ. ‘Er is angst voor een ongemakkelijke reactie, of dat het overdreven overkomt.’ Dat geldt zowel voor complimenten als voor kritische feedback. Volgens Peter spelen leidinggevenden hierin een sleutelrol. ‘Door zelf het goede voorbeeld te geven én collega’s te stimuleren om samen oplossingen te bedenken, ontstaat er meer openheid.’
Vijf tips om collega’s een oprecht compliment te geven:
-
Tip 1: Wees concreet en persoonlijk
Zeg niet alleen ‘goed gedaan’, maar benoem specifiek wat iemand goed heeft gedaan en welk effect het op jou had. Zo weet de ander dat het compliment echt gemeend is.
-
Tip 2: Neem er even de tijd voor
Een compliment geef je niet vluchtig tussen de bedrijven door. Sta er even bij stil, maak oogcontact en kies het juiste moment. Net als bij een cadeautje: het gaat om de aandacht waarmee je het geeft.
-
Tip 3: Let op je lichaamstaal en stemgebruik
Je houding en toon maken een groot verschil. Spreek met een open houding en oprechte intonatie. Dan komt je boodschap krachtiger over dan wanneer je met gekruiste armen en vlakke stem iets zegt.
-
Tip 4: Spreek vanuit jezelf
Gebruik de ik-vorm. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vond het prettig hoe jij rustig bleef in die lastige situatie.’ Dat maakt je compliment persoonlijk en geloofwaardig.
-
Tip 5: Houd het simpel en oprecht
Een kort, welgemeend compliment is vaak het krachtigst. Combineer het niet met een kritische noot. Dus vermijd zinnen als: ‘Dat was goed, maar volgende keer..’ Een compliment is op zichzelf al waardevol.
Hoe ontvang je een compliment?
Ook dat kan best lastig zijn. We zijn vaak geneigd om het weg te wuiven met: ‘Ach, het was niks.’ Maar daarmee doe je jezelf én de gever tekort.
De beste reactie is simpelweg: ‘Dank je wel.’ Sta even stil bij het moment en wees trots. Een compliment ontvangen is ook een vorm van professionele kracht.
Zo geef je opbouwende feedback
Soms is het nodig om kritisch te zijn. Maar hoe doe je dat op een manier die bijdraagt aan groei?
Peter Krom spreekt liever van feedforward: feedback die de blik richt op verbetering en samenwerking, in plaats van terug te kijken op wat misging. ‘Begin ook hier vanuit jezelf,’ zegt hij. ‘Zeg bijvoorbeeld: Doordat jij dit deed, kostte het mij extra werk. Of: Ik merkte dat ik er gestrest van raakte. Dan open je het gesprek vanuit verbinding.’
-
Oefen met feedback geven én ontvangen
Wil je jezelf trainen in het geven en ontvangen van feedback? Volg dan de online training Feedback en conflicthantering van mirro. Gratis met je IZZ-lidmaatschap.