Navigatie overslaan

Zo geef je feedback in de zorg

  • Artikel
Foto van een man met bril en grijs haar met een wit overhemd

In de zorg zijn we vaak zo gefocust op de patiënt of cliënt, dat we de waarde van onderlinge erkenning en feedback uit het oog verliezen. Terwijl juist dát bijdraagt aan een gezonde werksfeer, vertrouwen in het team en duurzame inzetbaarheid.
Hieronder vijf praktische tips om een oprecht compliment te geven, én hoe je op een constructieve manier feedback geeft die leidt tot groei.

Waarom geven we zo weinig complimenten?

Complimenten maken ons gelukkiger. Zowel degene die het ontvangt, als degene die het geeft. Toch doen we het vaak niet. Waarom?

‘Mensen voelen zich vaak niet veilig genoeg,’ vertelt Peter Krom, coach en adviseur bij IZZ. ‘Er is angst voor een ongemakkelijke reactie, of dat het overdreven overkomt.’ Dat geldt zowel voor complimenten als voor kritische feedback. Volgens Peter spelen leidinggevenden hierin een sleutelrol. ‘Door zelf het goede voorbeeld te geven én collega’s te stimuleren om samen oplossingen te bedenken, ontstaat er meer openheid.’

Vijf tips om collega’s een oprecht compliment te geven:

Hoe ontvang je een compliment?

Ook dat kan best lastig zijn. We zijn vaak geneigd om het weg te wuiven met: Ach, het was niks.’ Maar daarmee doe je jezelf én de gever tekort.

De beste reactie is simpelweg: ‘Dank je wel.’ Sta even stil bij het moment en wees trots. Een compliment ontvangen is ook een vorm van professionele kracht.

Zo geef je opbouwende feedback

Soms is het nodig om kritisch te zijn. Maar hoe doe je dat op een manier die bijdraagt aan groei?

Peter Krom spreekt liever van feedforward: feedback die de blik richt op verbetering en samenwerking, in plaats van terug te kijken op wat misging. ‘Begin ook hier vanuit jezelf,’ zegt hij. ‘Zeg bijvoorbeeld: Doordat jij dit deed, kostte het mij extra werk. Of: Ik merkte dat ik er gestrest van raakte. Dan open je het gesprek vanuit verbinding.’