Digidruk: wat is het en wat doet het met je?
Digidruk is de druk die je voelt om direct te reageren op werkgerelateerde berichten via e-mail of WhatsApp, ook buiten werktijd. En die druk is niet zonder gevolgen.
Henrico van Roekel, promovendus aan de Universiteit Utrecht: ‘We wilden weten in hoeverre zorgmedewerkers deze druk ervaren en wat dat doet met hun welzijn. Vooral medewerkers die werken met wisselende roosters voelen de druk om buiten werktijd bereikbaar te zijn. En dat kan serieuze impact hebben.’
Dit zijn de cijfers
-
Medewerkers die geen of weinig werkgerelateerde digitale druk ervaren, geven in 16% van de gevallen aan mentaal uitgeput te zijn. Bij medewerkers die (zeer) hoge digitale druk ervaren, ligt dit percentage op 38%.
-
Wat betreft het moeilijk kunnen loslaten van het werk, geeft 13% van de medewerkers met weinig digitale druk aan hier moeite mee te hebben. Dit loopt op tot 47% bij medewerkers met (zeer) hoge digitale druk.
-
Tot slot is 10% van de medewerkers met weinig digitale druk van plan om werk te zoeken bij een andere zorgorganisatie. Bij medewerkers met (zeer) hoge digitale druk is dit 25%.
Een belangrijke factor blijkt de organisatiecultuur rond digitale communicatie, ook wel het teleklimaat. Wanneer er veel werkgerelateerde berichten worden verstuurd buiten werktijd en er geen duidelijke afspraken zijn over communicatie, ervaren medewerkers meer druk en minder rust.
‘Zorgprofessionals hoeven niet altijd 'aan' te staan,’ zegt Irene van der Fels, onderzoeker bij Stichting IZZ. ‘Goed kunnen herstellen buiten werktijd is cruciaal. En het mooie is: dit kun je samen verbeteren door duidelijke afspraken te maken.’
Wat kun je doen om digidruk te verminderen?
Als management of directie:
- Maak duidelijk dat medewerkers niet altijd online hoeven te zijn.
- Stel heldere richtlijnen op voor communicatie buiten werktijd.
Als leidinggevende:
- Geef zelf het goede voorbeeld: stuur geen berichten buiten werktijden.
- Moedig je team aan om hetzelfde te doen.
Als team:
- Maak samen afspraken over wat voor jullie werkt. Zorgmedewerkers uit het onderzoek gaven deze suggesties:
- Stuur een berichtje met “opgelost” als een roosterprobleem is geregeld, zodat anderen het kunnen loslaten.
- Reageer alleen als je echt kunt bijdragen aan de oplossing. Zo blijft de groepsapp overzichtelijk.
- Spreek af dat het oké is om tijdelijk uit de appgroep te stappen, bijvoorbeeld tijdens vakantie.
- Maak het normaal om grenzen aan te geven en ‘nee’ te zeggen tegen een dienst als het niet lukt en steun elkaar daarin.

Meer veerkracht, minder stress
Werk je in de zorg en wil je meer grip krijgen op stress en emoties? Deze online HeartMath-training helpt je lichaam en brein weer in balans te brengen. Je leert praktische technieken om stress te verminderen, meer rust te ervaren en je veerkracht te vergroten thuis én op het werk.