Artikel

Stappenplan burn-out: in 4 stappen mentaal gezond aan het werk

Burn-outklachten: bijna acht op de tien zorgmedewerkers uit ons ledenpanelonderzoek 'Burn-out en werken in de zorg' heeft ze gehad. Ook kent meer dan de helft een collega die last heeft gehad van een burn-out. Hoe blijf je mentaal gezond aan het werk?

header

Allereerst is het belangrijk om klachten aan te pakken. Of nog beter: deze te voorkomen. Want zeker als het om je eigen gezondheid gaat, heb jij de regie. Maar dan moet je wel zelf de eerste stap zetten.

Om je daarbij te helpen, hebben we een handig stappenplan gemaakt om gezond aan het werk te blijven. In vier stappen geeft het handvatten om zelf, maar vooral ook samen met je team, stappen te nemen bij burn-outklachten. 

1. (H)erken je klachten

Veelvoorkomende burn-outklachten in de zorg zijn:

  • Extreme vermoeidheid
  • Controleverlies
  • Moedeloos gevoel
  • Moeite met concentreren

Als je deze symptomen bij jezelf signaleert, ga dan op zoek naar de oorzaak van je klachten. Blijkt dat jouw klachten vooral voortkomen uit je werk? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een burn-out.
 

infosheet

 

2. Maak je klachten bespreekbaar

Heb je gesignaleerd dat de oorzaak van jouw burn-out je werk is? Dan is het belangrijk om erover te praten met je team. En gehoord te worden. Ga daarna samen op zoek naar oplossingen en ondersteuning binnen het team. Zet bijvoorbeeld werkdruk als vast punt op de agenda. Of ga in gesprek met je leidinggevende als je takenpakket structureel te groot is.

Burn-out zorgt in een team vaak voor een domino-effect: valt een collega uit, dan loopt de werkdruk voor teamgenoten op. Dus wees alert op klachten van burn-out bij je collega’s en praat erover. Ook (juist!) als je collega het zelf niet doet of niet (meer) kan…

InDialoog als tool

InDialoog van IZZ is een bewezen effectieve methode om verschillende gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Denk aan thema’s die bijdragen aan burn-outklachten: agressie, geweld, regeldruk of werkdruk. Zo creëer je samen met je leidinggevende/team een gezond en veilig organisatieklimaat.

Benieuwd? We vertellen je graag meer over InDialoog

3. Zoek hulp voor je herstel

Als je klachten blijven aanhouden, ga dan altijd naar je huisarts. Die kan een diagnose stellen (burn-out of een andere diagnose) en je op basis daarvan verder helpen of doorverwijzen, bijvoorbeeld naar de bedrijfsarts. Deze is gespecialiseerd in werkgerelateerde klachten en kan je werkgever hierop aanspreken. Als je dat wilt, kun je ook anoniem met je bedrijfsarts praten.

‘Durf de regie te nemen over je gezondheid’

4. Blijf gezond!

Ben je weer aan het werk? Weet dat je nog herstellende bent. Je kent de oorzaken van je burn-out en het is belangrijk om niet in dezelfde valkuilen te vallen. Durf daarom de regie te nemen. Niet alleen goed voor je re-integratie, maar het helpt ook een terugval voorkomen. Blijf bovendien in gesprek met je team.

En zorg goed voor jezelf. Dit kun je onder andere doen door:

  • gezond te eten
  • voldoende beweging en ontspanning
  • voldoende rust en ruimte voor jezelf
  • yoga en mindfulness

 

Mindfulness bij burn-out wordt vergoed vanuit het aanvullende IZZ Zorg voor de Zorg-pakket. De IZZ Zorgverzekering wordt uitgevoerd door VGZ of CZ. Kijk voor meer informatie op:

IZZ en 365 Dagen Succesvol

IZZ werkt samen met 365 Dagen Succesvol, een community die al 10 jaar trainingen, programma’s en events organiseert over alle thema’s rondom persoonlijke groei.
 

De gezamenlijke missie van 365 Dagen Succesvol en IZZ? Alle zorgmedewerkers gelukkiger maken. Door onder andere inzicht te geven over hoe je, als de druk het hoogst is, toch rust en ontspanning kunt vinden.

Meer weten over onze samenwerking? Zo helpen wij jou gelukkiger worden.