Artikel

Trendverhaal: Té veel stress

Het coronavirus is gemeen en gevaarlijk. Het heeft echter ook nog een ernstige bijwerking: te veel stress. Heel Nederland en vooral jij en je collega’s in de zorg worden er keihard door getroffen. Toch zie je per persoon vaak grote verschillen in de beleving van stress.

stress

Het stressniveau is zo hoog dat een op de vier zorgmedewerkers erover denkt om te stoppen als dit nog veel langer aanhoudt. Toch is stress een heel normaal verschijnsel.

Acuut of chronisch

Stress ontstaat op de eerste plaats door grote veranderingen in je leven. De vraag is dan: hoe reageer jij hierop? Maak je je er niet druk om, vind je het onterecht of vrees je zelfs dat je de nieuwe situatie niet goed zult aankunnen? Jouw reactie bepaalt hoeveel stress je ervaart. Naast zo’n grote verandering, is ook de opstapeling van kleine irritaties of incidenten een veroorzaker van stress. Op den duur is daar altijd de druppel die de emmer doet overlopen.

Het is niet vreemd of zwak als je stress hebt. Zeker in deze tijd. Stress kan zelfs positief zijn. Zo zorgt acute stress er juist voor dat je goed en snel kunt reageren op een noodsituatie. Iedereen ervaart stress anders. Dat verschillend reageren op stress heeft te maken met je ervaringen, hoe je er mentaal en fysiek voor staat, maar ook met genetische aanleg.

De meeste mensen herstellen makkelijk van stress. Maar als je na een hevige stressvolle gebeurtenis onvoldoende herstelt, voortdurend stress blijft voelen, dan spreken we van chronische stress. Intensiteit en duur bepalen of stress ongezond wordt. Hoe herken je of je te lang, te veel last van stress hebt? Luister naar je lichaam. Je lichaam geeft je signalen als vermoeidheid, slaapproblemen, eetlustverandering en pijnklachten. Dan is het tijd om actie te ondernemen. Niets doen, is geen gezonde optie. Als stress langdurig aanhoudt, loop je meer kans op hartritmestoornissen, burn-out, angststoornis en depressie.

Zo pak je stress aan

De aanpak van stress, verschilt per persoon. Makkelijk zal het niet altijd zijn. Vaak is veel oefenen nodig om te zorgen dat een aanpak een automatisme wordt. Wat niet werkt, is even snel tussendoor ontspanning zoeken. Ontspannen hoeft niet veel tijd te kosten. Maar je moet weg uit de hectiek en er dus de tijd en ruimte voor nemen. Je moet het in feite inplannen.

Wat is stress?

Stress is zowel een emotionele als een lichamelijke reactie. Je ervaart stress omdat je je moet aanpassen aan veranderingen of incidenten die het leven verstoren. Hoe makkelijk je hiermee omgaat, bepaalt de hoeveelheid stress. Stress is heel normaal, maar te veel is niet goed.

‘Mensen zijn van nature veerkrachtig’

Mirte Verkuijlen, gz-psycholoog van OpenUpMirte Verkuijlen

‘Mensen zijn van nature veerkrachtig en kunnen stress goed verdragen. Zeker als ze een goede gezondheid hebben of in een goede stemming zijn. Maar nu door corona slaat de balans door. Op de werkvloer sta je bloot aan hoge werkdruk, meer agressie en je mist vaak de steun van collega’s. Daardoor moet je meer stress dan normaal aankunnen, terwijl je draagkracht juist afneemt. Want doordat je allerlei leuke dingen niet kunt doen, herstel je minder goed. Daarbij komt nog dat onze perceptie het zwaar te verduren heeft omdat corona de media beheerst.’

Tips

1. Zoek het groen op

Een korte wandeling of juist uren zwerven door de natuur, groenten kweken in een moestuin of werken in een ruimte vol planten: van de natuur gaat een rustgevend effect uit.

2. Laat los wat je niet kunt beïnvloeden

Veel aandacht besteden aan gebeurtenissen waar je toch geen invloed op hebt, is energie verspillen. Maar gedachten kun je wél beïnvloeden. Negatieve gedachten roepen negatieve gevoelens op. Probeer daarom die negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten.

3. Praat erover

Veel zorgmedewerkers praten over stress met hun collega’s. Maar slechts drie op de twintig bespreken het met hun leiding-gevende. Trek je stoute stappers aan en stap naar je leidinggevende.

4. Oefening baart ontspanning

Er zijn diverse oefeningen om te ontspannen. Bijvoorbeeld een oefening om via het controleren van je ademhaling tot rust te komen. Probeer ze en zoek uit wat bij jou past.

5. Lach en beweeg

Twee vaak genoemde maar zeer effectieve stresskillers: humor en bewegen.

6. Mentale steun van OpenUp

Als je de IZZ Zorgverzekering door VGZ hebt kun je een gratis consult met een psycholoog inplannen. Kijk op izz.nl/openup

Tips van VGZ

Tips van CZ