Nieuws

Routekaart: zo zorg je voor een gezonde regeldruk (en vergroot je je werkplezier)

Ben jij ook een (te) groot deel van je dag bezig met administratie? De vele regels en protocollen in de zorg kunnen ten koste gaan van je werkplezier en gezondheid. Want zijn die regels allemaal wel zinvol? Een gezonde regeldruk helpt je werkplezier aanzienlijk te vergroten. Met deze routekaart zet je daar de eerste stappen voor.

regeldruk

Tussen de 60 en 70 procent van de zorgmedewerkers vindt dat de vele regels en administratie in de zorg veel werkdruk veroorzaken. Dat blijkt uit de Monitor Gezond werken in de zorg van IZZ. Ook hebben zorgmedewerkers die een hoge regeldruk vervaren, vaker psychische en fysieke gezondheidsklachten.

Kunnen we regels schrappen?

Gelukkig heb je voor een deel zelf invloed op de regeldruk. Wat je zelf kunt doen om de regeldruk aan te pakken? We hebben een factsheet met handige routekaart gemaakt. Die geeft jou in drie stappen handvatten om samen met je team naar een gezonde regeldruk te gaan.

1. Doe de test

Met de test Hoe ervaar jij regeldruk? check je samen met je collega’s welk soort regeldruk je team ervaart. Aan het eind van de test weten jullie in welk kwadrant jullie team zich bevindt.

Vraagt de uitslag van jullie test om actie? Stap dan met je team naar je teamleider. Gebruik de uitkomst van de tekst voor het starten van de dialoog en maak regeldruk bespreekbaar.

  • Van welke regels en administratie hebben jullie last?
  • En wat doet dit met jullie functioneren?

Test regeldruk

2. Samen van rood naar groen

Analyseer de regels aan de hand van vijf vragen.

Welke vragen vooral relevant zijn, hangt af van in welk kwadrant je zit (zie bovenstaande illustratie). Bespreek die vragen vervolgens met je collega’s en leidinggevende.

  • Wat registreren we precies? (Hoeveelheid en soort administratie)
  • Wie moet dit registreren? (Hoeveelheid en soort medewerkers)
  • Hoe registreren we dit? (ICT, techniek en voorzieningen)
  • Voor wie registreren we dit? (De rol van andere organisaties, zoals de verzekeraar, het zorgkantoor en de inspectie)
  • Waarom moeten we dit registeren? (De cultuur en het vertrouwen binnen zorgorganisaties)
     

Bekijk bij elke vraag of er een actie aan gekoppeld moet worden. Wees kritisch!

  • Kunnen we regels schrappen?
  • Kan de leidinggevende onduidelijke, maar noodzakelijke regels uitleggen?
  • Kunnen we administratieve ondersteuning inhuren?

Irma sprak zich uit over de protocollen op haar werk

Protocollen, regels en richtlijnen: ze maken je werk er niet makkelijker op. Al helemaal niet als je het nut ervan niet inziet. Irma de Kruijf (27), begeleider in de gehandicaptenzorg, zette de eerste stap en kaartte de protocollen aan bij haar leidinggevende. 

3. Hou het groen!

Met het bedenken en uitvoeren van acties ben je er nog niet. Als je eenmaal een gezonde regeldruk hebt, is het belangrijk om die te behouden.

  • Stel bij alle (nieuwe) projecten de vraag: wat doet dit met de regeldruk?
  • Zet regeldruk op de agenda van het teamoverleg
  • Blijf het bespreekbaar maken

Als je de routekaart in de factsheet opent, kun je de drie stappen bekijken en op handige linkjes klikken. Succes!

Ken je ons programma InDialoog al?

Vind je het spannend om de regeldruk in je team aan te kaarten? Bekijk dan eens ons programma InDialoog. Dat is een bewezen effectieve methode voor het voeren van een veilige dialoog. Zo creëer je een gezond en veilig organisatieklimaat. Het kan nooit kwaad je leidinggevende daar eens op te wijzen.