Artikel

Een ongeluk met letselschade heeft grote impact

Als je een ongeluk met letselschade meemaakt komt daar veel bij kijken en het heeft impact op je leven, zowel privé als in je werk. Zeker als je in de zorg werkt en fysiek zwaar werk hebt of voor je werk langs gaat bij cliënten of patiënten. Jolanda Heuchemer werkt op de afdeling licht letsel bij Flyct letstelschade. Wij vroegen haar naar de impact en gevolgen van letselschade bij zorgmedewerkers.

Jolanda

Positieve factor na een vervelende ervaring 

Letselschade is schade die je oploopt bij een ongeluk. Dit kan lichamelijke of psychische schade zijn, materiele schade en immateriële schade. Jolanda behandelt dossiers van mensen die een ongeluk hebben gehad met licht letsel, dat tussen de 3 en 6 maanden is afgewikkeld. Dit houdt in dat het slachtoffer volledig hersteld is. Jolanda vertelt: 'Ik ben graag de positieve factor na een vervelende ervaring, door een cliënt op persoonlijke wijze te ontzorgen, onder andere door een luisterend oor te bieden en mijn rechtvaardige ondersteuning in het letselschadetraject.'

Het zijn meestal verkeersongelukken waar zorgmedewerkers in terecht komen

Letselschadezaken met zorgmedewerkers die een ongeluk op het werk hebben gehad, komen niet erg vaak voor. Het zijn meestal verkeersongelukken waar zorgmedewerkers in terecht komen en hulp bij zoeken volgens Jolanda. Het gaat vooral om cliënten die geen voorrang kregen of waarbij de tegenpartij door rood reed. Voorbeelden zijn: achterop botsingen en ongelukken op kruispunten. Vooral fietsers en voetgangers komen in een ongeluk terecht. Auto’s of brommers die afslaan op een fietspad of uit een uitrit komen en fietsers en voetgangers over het hoofd zien, maar ook brommers die door auto’s worden aangereden. Bussen die niet opletten.

Zwangere verpleegkundige van achteren aangereden

Op dit moment heeft Jolanda een letselschadezaak lopen waar een zwangere verpleegkundige in haar auto van achteren is aangereden. De 32-jarige vrouw kreeg haar stuur in haar buik en had erg last van haar nek. 'Gelukkig gaat het nu erg goed met haar, en met de baby. Aan het ongeluk heeft ze helaas nekklachten overgehouden en heeft ze 10 dagen met een kraag gelopen. Mijn cliënt heeft na het ongeluk nog twee diensten gedraaid om alles netjes af te ronden. Wel zo fijn voor de collega’s.'

Grote impact op het privé leven en de naasten

De hoogzwangere vrouw heeft ook een kleintje van één thuis, die nog niet zelf kan lopen. Voor het slachtoffer betekent dat dat zij haar kind op dit moment niet mag tillen. 'Gelukkig was haar man de eerste week wel aanwezig en kon hij mijn cliënt helpen waar nodig. Nu haar man weer aan het werk is moeten we kijken hoe we dit gaan oplossen. In dit geval is huishoudelijke hulp nodig. Hier kan je ook een schadevergoeding voor krijgen, daar zorgen we voor bij Flyct.'

De vrouw is in maart uitgerekend, dit betekent dat haar omgeving ook enorm beïnvloed wordt. 'Buren, vrienden en haar man zullen dus meer moeten inspringen. Normaal gesproken deden ze alles 50/50. Nu neemt hij alles over. Verder heeft het slachtoffer één auto minder, dit betekent dat ze afhankelijk is van haar man, vrienden en familie. Hier moet haar omgeving ook rekening mee houden. Mocht de vrouw het openbaar vervoer kiezen, nemen wij dit weer mee in de schadevergoeding.'

Impact op het werk

In de zorg zijn er veel opties. Veel mensen weten niet dat het vaak mogelijk is om aangepast werk te doen. 'In de haven of in de bouw gaat dit veel lastiger. Met die functies moet je veel en zwaar tillen.' De 32-jarige zorgmedewerkster werkt in een verpleeghuis en moet veel mensen tillen en omdraaien. In haar werk moet ze ook veel bukken. Jolanda vertelt dat haar cliënt in plaats van dat ze de personen moet wassen of verzorgen, nu eten rond brengt en administratief werk doet. 'Het belangrijkste is dat de cliënt haar rug of nek minder belast. We kijken naar wat wél kan en naar lichtere werkzaamheden die minder inspanning kosten. Ook zorgen we ervoor dat het loon wordt doorbetaald.' 

Gevolgen voor werkgever

Als jij als werknemer letselschade oploopt in de zorg en arbeidsongeschikt raakt, krijgt jouw werkgever te maken met een financiële schadepost. Deze schadepost wordt loonregres genoemd. Jouw werkgever moet rekening houden met het werk dat blijft liggen en bijvoorbeeld het salaris dat hij of zij moet doorbetalen aan jou. Een letselschadebureau helpt meestal ook werkgevers bij het verhalen van de loonschade.

Waarom een letselschadebureau inschakelen?

Een letselschadebureau kan jou helpen bij het verzamelen van bewijsstukken en het aansprakelijk stellen van de tegenpartij. Bij een goed onderbouwd dossier maak je kans op een hoge(re) schadevergoeding en snelle afhandeling van jouw letselschadezaak. Letselschadejuristen hebben alle kennis in huis om jou goed te helpen. Deze hulp is gratis. De kosten hiervoor worden verhaald op de tegenpartij. Ook wanneer er geen schadevergoeding betaald wordt, betalen cliënten niets, omdat de meeste bureaus werken op basis van no-cure, no-pay.

Gratis adviesgesprek met een letselschadespecialist

Heb jij recent een ongeluk gehad en vraag je je af of een letselschadebureau je kan helpen? Flyct biedt zorgmedewerkers de mogelijkheid om een (telefonisch) adviesgesprek in te plannen met een letselschadespecialist. Gratis én wanneer het jou uitkomt.

 

Zo verloopt een letselschade proces

Stap 1: Intake, vrijblijvend advies
Heb je letselschade opgelopen na een ongeluk of ander incident? Neem dan contact op met een letselschadespecialist. Dit verloopt in de regel via een intake gesprek om het voorval te bespreken en te bekijken wat de mogelijkheden voor een schadevergoeding zijn.
 

Stap 2: Het kiezen van de juiste behandelaar 
Vervolgens gaat een specialist voor je aan de slag, een persoonlijke behandelaar die het beste past bij jouw zaak. Diegene begeleidt je tijdens het traject en is je vaste aanspreekpunt.
 

Stap 3: Het aansprakelijk stellen van de tegenpartij 
Zodra je gekoppeld bent aan een behandelaar, gaat de specialist voor je aan de slag. De behandelaar gaat in overleg met de tegenpartij om vast te stellen wie schuldig is aan het ongeluk en wie hiervoor aansprakelijk moet worden gesteld.
 

Stap 4: De hoogte van de claim en de uitbetaling 
Op basis van alle informatie en de gesprekken met de tegenpartij, stelt de specialist de hoogte van de schadevergoeding vast. Wanneer beide partijen het eens zijn over de claim, krijg je de schadevergoeding uitbetaald.

Schrijf je in voor de IZZ nieuwsbrief

Maandelijks het laatste nieuws over gezond werken in jouw mailbox!