Blog

Werk lekker! 8 tips voor een gezonde nachtdienst

Goed slapen. Zó belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid! Maar lekker slapen is niet voor iedereen weggelegd. 1 op de 10 Nederlanders heeft slaapproblemen. En voor zorgmedewerkers is dat zelfs 1 op de 5. En wat als je ook nog nachtdiensten draait? Acht tips voor een gezonde nachtdienst.

1. Eén slaapcyclus voor je nachtdienst

Probeer vóór je nachtdienst al 1 slaapcyclus (90 minuten) te slapen. Dan start je meer uitgerust aan je dienst.

2. Doe een powernap op een rustig moment

Kijk of je op een rustig moment een powernap kunt doen. Daardoor voel je je de rest van de nacht minder slaperig. Na zo’n dutje van 10 à 20 minuten ben je ook weer alert.

3. Houd jezelf warm met een vest of trui

Zorg dat je tijdens de nachtdienst altijd een vest of trui bij je hebt. Rond 3 uur ‘s nachts is je lichaamstemperatuur op zijn laagst en krijg je het kouder.

4. Neem een lichte snack

Een lichte snack kan helpen om wakker te blijven. 

5. Bouw je werknacht af

Drink tegen het einde van je dienst geen koffie, thee of cola meer. Laat schermen uit als het kan en dim alvast het licht in je werkkamer.

6. Ontbijt voordat je gaat slapen

Ga na je nachtdienst eerst ontbijten en daarna slapen. Nog even zitten is prima, maar boodschappen doen of de kinderen naar school brengen niet.

7. Zoek het zonlicht op

Zoek na je dagslaap actief het zonlicht op. Op die manier kan je biologische klok zich resetten.

8. Bespreek slaapproblemen met je leidinggevende

Veel zorgmedewerkers zien nachtdiensten als iets wat erbij hoort. Maar als je merkt dat ’s nachts werken leidt tot slaapproblemen, dan heb je alle reden om dit te bespreken met het team of je leidinggevende. Vergeet niet: nachtdiensten wennen nooit.

Meer weten over slaap?

Elke volwassene heeft 7 tot 8 uur slaap nodig. Wie structureel minder dan 6 uur slaapt, krijgt daar uiteindelijk last van. Veelvoorkomende gezondheidsklachten zijn hoofdpijn, stemmingswisselingen en minder energie hebben. Je wordt ook minder productief als je moe bent. 

Heb jij een slaapprobleem om serieus te nemen of valt het wel mee? Doe de Slaapscan van HalloSlaap en krijg direct inzicht in jouw slaap. 

Lees meer over de soorten slaapklachten en de oorzaken in het artikel Feiten en Fabels over slaap. Of bekijk onze themapagina over slaap.

 

Ledenvoordeel: Propeaq lichtbril bij nachtdiensten

Gebruik de lichtbril met blauwe glazen tijdens je nachtdienst en voorkom de bekende dip. Na je nachtdienst gebruik je de oranje glazen om langer en beter te slapen.

Schrijf je in voor de IZZ nieuwsbrief

Maandelijks het laatste nieuws over gezond werken in jouw mailbox!

Nieuwsbrief opt-in