Nieuws

Zorgsucces QuaRijn: trainingen om de balans weer terug te vinden

Werken in de zorg kan zwaar zijn. Daarom is het extra belangrijk dat je niet alleen goed voor je cliënten of patiënten zorgt, maar ook voor jezelf. Team Molenbos van QuaRijn weet er alles van. Enkele medewerkers van het team volgden vitaliteitstrainingen om de balans weer terug te vinden.

QuaRijn

Vorig jaar was het werk anders verdeeld: alle taken kwamen op de schouders van de verzorgenden terecht. ‘Dat was pittig’, legt Anita Gaasbeek (zorgmedewerker) uit. ‘In die tijd hadden we ook te weinig medewerkers. Bovendien maakten we toen als team bewust de keuze voor zelforganisatie. Als zorgmedewerker heb je in zo’n drukke tijd het idee dat je op alle fronten tekortschiet. Neem nu de lunch: onze woonondersteuners hebben tijd voor een praatje. Door al onze taken hadden wij dat toen bijna nooit. Dat is voor niemand prettig, voor de bewoners niet en ook voor jezelf niet.’

In die tijd merkte Anita dat de balans niet goed was. ‘Naast het werk liep het ook privé niet helemaal lekker. Voor mij hét moment om in te grijpen. Want zeven jaar geleden heb ik al eens met een burn-out thuisgezeten. Ik heb toen ruim een halfjaar niet gewerkt en een intensief extern re-integratietraject gevolgd. Dat wilde ik niet opnieuw.’ Anita besprak met haar team dat ze niet lekker in haar vel zat. Dat was spannend. ‘Je moet je zwakte durven tonen. Maar gelukkig reageerde mijn team én mijn werkgever heel positief. “We gaan je helpen om er weer bovenop te komen”, beloofden ze.’ Door de spanning kreeg Anita ook rugklachten, waardoor ze tijdelijk minder ging werken. Ze kwam in contact met Marina Blokzijl, hr-adviseur van QuaRijn die gespecialiseerd is in verzuim, re-integratie en vitaliteit.

De vier W's 

‘We weten dat het voor medewerkers belangrijk is om de vier W’s in balans te houden: wonen, werk, wederhelft – partner en gezin –, welzijn’, legt Marina uit terwijl ze vier vingers opsteekt. ‘Als er twee of meer W’s niet in balans zijn, is er een groter risico dat de medewerker ziek wordt en uitvalt. Als iemand ziek thuiszit, reageren we proactief: we bieden persoonlijke begeleiding aan om het herstel van medewerkers te bevorderen. Bijvoorbeeld met het traject Qua Vitaliteit’, vertelt Marina enthousiast. Zieke medewerkers leren in de training wat ze nodig hebben van zichzelf, van het team en van QuaRijn om weer in balans te komen en te blijven.’ Inmiddels is de eerste training afgerond en iedereen is enthousiast. ‘Mooie bijkomstigheid: de training heeft zich al terugverdiend, doordat medewerkers een diepe wens ontwikkelen om dingen structureel anders te gaan doen. Hierdoor zijn ze sneller weer aan het werk.’

Anders omgaan met klachten 

Naar aanleiding van het succesvolle traject Qua Vitaliteit startte de organisatie met een korte variant: Pro Vitaliteit. Juist voor medewerkers die nog niet ziek zijn, maar wel aanvoelen dat ze uit balans dreigen te raken. Voorkomen is immers beter dan genezen. Op aanraden van Marina volgde Anita deze training, net als enkele collega’s uit haar team. Anita: ‘In vier dagdelen leerden we hoe je brein werkt en hoe je lichaam werkt. Heel leerzaam. Ik ontdekte hoe ik bij vervelende situaties kan omgaan met bijvoorbeeld mijn ademhaling en houding.’ 

Ze zou de cursus aan iedereen aanraden. ‘Natuurlijk is het spannend in het begin, maar je krijgt zo veel nieuwe inzichten. Ik weet nu op welke signalen ik moet letten.’ Ze is ook heel blij met haar team en werkgever. ‘Ik kon open praten over mijn klachten en werd daarin ook serieus genomen. Dat droeg bij aan mijn balans. In ons team zagen we dat elke collega anders omgaat met stressklachten. De een wil er juist veel over praten en aan het werk blijven, voor de ander was het beter om een korte tijd thuis te zijn. We respecteren elkaar daarin.’ Anita voelt zich nu weer goed. ‘Dat krijg ik ook terug van collega’s en bewoners. Ik ben veel rustiger. En ik lach weer.’

 

Zet gezond werken op de agenda

Staat gezond werken bij jullie ook op de agenda van het teamoverleg? De IZZ-aanpak InDialoog kan hierbij handig zijn. nDialoog is een wetenschappelijk bewezen effectieve teamaanpak van Stichting IZZ om gezonder te werken in de zorg. Inmiddels hebben ruim 100 zorgorganisaties de methode toegepast in hun teams en zij zien de medewerkerstevredenheid toenemen, het verzuim dalen en de kwaliteit van zorg verbeteren.