Artikel

Tips voor een goed gesprek over werkstress

Heeft u het idee dat een medewerker uit balans is of last heeft van ongezonde werkstress? Ga dan het gesprek met hem of haar aan.
 

gesprek over werkstress

De volgende tips voor een goed gesprek over werkstress helpen hierbij:

  • Neem de tijd
    Probeer zo’n gesprek ruim te plannen en stel de medewerker op zijn of haar gemak. Stel open vragen, luister goed, vraag door en stel checkvragen.
  • Benoem de stresssignalen
    U bent dit gesprek aangegaan omdat u ongezonde werkstress vermoedt. Benoem die signalen dan ook concreet. Vraag of uw medewerker ze herkent. Houd rekening met weerstand.
  • Vraag naar de energiebronnen
    Waar krijgt uw medewerker energie van, zodat hij kan opladen als het werk (mentaal) zwaar is? Vraag wanneer hij/zij met veel energie in het werk stond en waarom dat energie gaf. Zet daar positief op in en ontwikkel die energiebron(nen).
  • Vraag naar de oplossing
    Dat uw medewerker stress heeft van bepaalde zaken in het werk betekent niet dat u als werkgever verantwoordelijk bent voor de oplossing. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen problemen. Vraag uw medewerker daarom wat volgens hem/haar een oplossing kan zijn.
  • Kijk naar het team of afdeling
    Waar halen uw mensen hun balans en werkplezier vandaan? Wat zijn hun sterke punten en waar ligt hun kracht? Kijk naar iemands talent, kracht en energiegevers en probeer de taken ook zo te verdelen in een team. Hoe flexibel kunt u daarin zijn? Uitgaan van talenten kan veel stress schelen.
  • Maak afspraken
    Als u alles in kaart heeft gebracht, maakt u concrete afspraken om stappen te zetten en houdt u een vinger aan de pols.

Bron: ArboNed

In gesprek over werkstress binnen uw organisatie

Stress kan werk- of privé gerelateerd zijn of een combinatie. Herkent u bij meerdere medewerkers signalen van stress en overbelasting? Dan is het belangrijk om naar de oorzaak en oplossingen op het werk te kijken. Om te voorkomen dat meerdere mensen uitvallen. Ga in gesprek met medewerkers en teams; zo krijg je veel waardevolle informatie over de oorzaak.

 

InDialoog over werkdruk en stress

Een bewezen effectieve methode voor het voeren van een oplossingsgerichte dialoog is de methode InDialoog van IZZ. Met InDialoog gaan alle lagen van de organisatie met elkaar in gesprek en implementeren oplossingen om gezond en veilig te werken, bv op het gebied van werkdruk en verzuim.